Stap 1. Heeft u nog de beschikking over internet?
Heeft u nog internet of e-mail ga dan naar stap 2. Maar heeft u geen werkend internet en kunt u ook niet meer e-mailen, vraag dan iemand anders om namens u per e-mail contact op te nemen met ons. Wij nemen dan telefonisch contact met u op middels het in die mail verstrekte telefoonnummer.
Stap 2. Wel toegang tot internet?
Kijk dan eerst eens in het helpbestand, zeker als het programmatuur betreft. De Help vindt u in de menubalk. Ieder Apple-programma heeft zijn eigen database met helpbestanden. Deze helpbestanden zijn in het algemeen zeer uitgebreid en bieden een schat aan informatie.
Biedt dit geen oplossing, ga dan naar stap 3.
Stap 3. Nog garantie?
Als u nog garantie heeft dan kunt u uiteraard nog contact opnemen met de betreffende Apple-dealer of -reseller, of direct met Apple.
Apple heeft een zeer uitgebreide garantie waar een hoop zaken onder vallen. Vaak kan één telefoontje met een expert een hoop zoekwerk voorkomen.
Mocht dit niet helpen, ga dan verder naar stap 4.
Stap 4. Ga naar Apple Support
Kijk op de (Nederlandse) Apple-website bij Support. Daar staan antwoorden op veelgestelde vragen. Als u de Engelse taal machtig bent, dan is er op de internationale site hierop nog een aanvulling mogelijk.
In de menubalk op de Apple Support-website staat namelijk ook een item ‘Gemeenschappen’ of ‘Communities’. Hier kunt u kiezen uit zeer veel Support Communities over alle apparatuur en programmatuur van Apple. U kunt daar naar uw vraag zoeken en de antwoorden van anderen op dit probleem lezen. Wilt u een nieuwe vraag stellen en/of reageren, dan dient u in te loggen met uw Apple-ID.
Brengt dit geen oplossing, ga dan naar stap 5.
Stap 5. Google uw probleem
Gebruik Google of uw eigen favoriete zoekmachine en zoek naar uw probleem op internet. Probeer eventueel tevens Engelse zoektermen. Dit levert ongetwijfeld veel ‘hits’ op. Vaak zit daar wel iets tussen dat u op weg kan helpen.
Als dit geen oplossing biedt, ga dan naar stap 6.
Stap 6. Bespreek uw probleem in de Klokhuis-chat
Bezoek de Klokhuis-chat en stel uw vraag via de chat in het kanaal #helpdesk. Ook als er geen anderen online zijn blijft uw vraag staan en kunnen anderen dat lezen als zij later online komen.
Verwacht niet direct een reactie. De chat wordt regelmatig gemonitord, maar het kan enige tijd duren voordat er antwoord komt. Kom zo nodig later kijken wat voor reactie u kreeg. Berichten in onze chat zijn ook na afwezigheid nog terug te lezen. Bovendien krijgt u een berichtje wanneer er specifiek op uw bericht is gereageerd.
Mist u iets in dit stappenplan of is er iets niet duidelijk stuur dan een e-mail zodat wij de dienstverlening kunnen verbeteren of geef uw reactie hieronder.
Bent u tevreden zegt het voort.