Het moeten accepteren van reclame wordt steeds dwingender


YouTube bestaat ten dele uit de reclameverkoop, maar die was met adblockers makkelijk te omzeilen. Dan werd je ook niet meer gedwongen de reclame op uw kosten te moeten downloaden, met daarbij bovendien nog het risico om malware binnen te krijgen. De strijd om u te dwingen naar het verdienmodel van de giganten te kijken, wordt soms ook tegengegaan met het systeem dat je met elke muisklik automatisch in de reclamespots terecht komt of moet wegklikken om het te voorkomen.

YouTube, lees Google, heeft de adblockers nu de oorlog verklaard, en sluit na een paar waarschuwingen YouTube gewoon af. Wilt u dat niet dan wordt het of de ellenlange advertenties uit laten spelen, of een abonnement kopen voor meer dan tien euro per maand. De marketing is wel handig want je krijgt er een soort muziekstreamingsprogramma bij. Daar moeten we de adverteerders mee compenseren, ja ja, hun eigen winst zal bedoeld worden.

Als je regelmatig filmpjes bekijkt en ze nog eens rustig wilt bekijken, downloadt ze dan, bijvoorbeeld met Downie waar u alleen een link naar toe hoeft te slepen. Het is zo in te stellen dat het in mp4 formaat overgezette filmpje automatisch in een gekozen mapje komt. Het kost wat moeite, maar de nog niet eens aangepaste reclame levert dan geen langdurig ergernis op. Veel mensen bekijken filmpjes diverse malen.

Te downloaden bij Bundlehunt voor $7,99. Heeft u Setapp dan zit hij gewoon in de bundel, en betaalt u niets extra. Ook Permute, een programma dat de verschillende formaten omzet, is los hiervan wel handig. Het kost $ 4,50 en dat is echt een mooie prijs.

 

 

1 gedachte over “Het moeten accepteren van reclame wordt steeds dwingender”

  1. Chris Laarman

    Ach, bij YouTube vind ik het nog meevallen. Wel helpt het (een beetje) om de marketing-voorkeuren in je Google-account aan te passen. (Ik vergeet steeds hoe het heet, en waar ik het kan vinden.)

    Website zijn erger. Ik lees mijn nieuws (ook Klokhuis) vanuit RSS-feeds op een iPad. Ik heb kort vóór het verschijnen van iPadOS 17 moeten besluiten tot het botweg weigeren van cookies, en evengoed moet ik ongeveer dagelijks (soms vaker) mijn iPad opnieuw starten, omdat (bij mijn wijze van lezen en vooral bewaren) mijn systeem geleidelijk vastloopt (eerst Feedly, even later ook Safari). Wat er dan aan “legitimate interests” bijgehouden blijkt te willen worden, dat verbluft mij nog steeds. En dan praat ik niet over duistere gok- of sex-sites, maar over de sites van publieke nieuwsmedia in binnen- en buitenland.

    Totdantoe had ik alle cookies aanvaard: ik heb niets tegen reclame, mits die kan leiden tot wederzijdse tevredenheid. Op YouTube werkt dat niet goed genoeg, maar daar heb ik dan weer de zekerheid, dat ik niet via de winst van de adverteerder aan YouTube meebetaal: omdat ik niets aan die producten heb. (“Diervoeding als je geen huisdieren hebt.”) Ondanks die ingestelde voorkeuren.

Reacties zijn gesloten.

Scroll naar boven