Consumenten beter beschermd, verkopers moeten hun producten veilig en werkend houden

 

Op 27 april vierden we Koningsdag, maar diezelfde dag ging de wet in dat verkopers de verplichting kregen na de verkoop van slimme apparaten voor beveiligingsupdates te zorgen en de software up-to-date te houden. Eigenlijk geldt dat voor alle Apple producten. Nu zijn we bij Apple redelijk verwend op dat punt. We zijn inmiddels aan de iPhone 13 toe maar de iPhone 7 wordt nog steeds ondersteund. Daar dromen de gebruikers van Android en Google van. Vandaar dat het toch echt een verbetering is voor de consument.

De omkering van de bewijslast is een ander punt. Door deze omkering staat de consument sterker tegenover de verkoper, en de termijn van zes maanden die daar al voor was, wordt nu een jaar. De verkoper moet aantonen dat het product echt in orde was bij de verkoop. In het uiterste geval kan de koop ongeldig gemaakt worden en wordt de aankoopprijs terugbetaald.

Er zitten nog wel wat vaagheden in maar al met al is het een verbetering. Een wettelijke eis moet wel in verhouding zijn. Een iPhone vereist een langere termijn dan een eenvoudig computerspel. Het is wat een consument mag verwachten. Dat is rekbaar natuurlijk.

Op onze Klokhuisdagen wordt u er altijd op gewezen de updates te doen omdat computercriminelen meer kans maken als u dit niet doet. Altijd updaten, zeker als het om verbetering van de beveiliging gaat.

Scroll naar boven