Apple heeft een goede naam met originele advertenties, maar zo blijkt, het gaat ook wel eens mis. De nieuwe iPad Pro moest neergezet worden als een apparaat dat eerdere creatieve gereedschappen overbodig zou maken. Vandaar een advertentie van een soort hydraulische pers die allerlei muziekinstrumenten, arcadespellen, verf, kwastjes en wat al niet meer ‘cruncht’ want er is nu een iPad Pro. De advertentie zal echter niet op tv worden uitgebracht, want er was nogal wat kritiek op. Wansmaak tot ietwat psychotisch. Het stond voor sommigen symbool voor alles wat er aan digitalisering te haten is.
Apple reageerde kennelijk met een tekst van een communicatiedeskundige: hoe goed ze het wel niet bedoelden, maar eindigt met: “We missed the mark with this video and we’re sorry.”
U kunt het filmpje nog op YouTube bekijken, en zelf oordelen.
Ach ja, dat toont weer eens een heel andere kant van het beleid van Apple/communicatie. De video getuigt niet alleen van wansmaak, maar, m.i., van de arrogantie van de communicatieafdeling. Alsof één elektronisch apparaat, waarvan er vele varianten bestaan, ooit de originele middelen, waarmee mensen hun creativiteit uiten, kan vervangen.
Apple leidt, zoals zo veel mensen en bedrijven, aan wat ik noem, het “one solution sydrome”. Dat is de opvatting dat uiteindelijk alles m.b.v. één aanpak/idee opgelost kan worden. Alsof situaties, hoe verschillend ook, allemaal uit dezelfde componenten zijn samengesteld. Zelfs in de politiek wordt daar soms aan gedacht. Want als je dat eenmaal geaccepteerd krijgt is de weg vrij naar elke vorm van monopolie.
N.B.
Monopoly is overigens een spel dat, voor zover ik weet, bijna niet meer in de huiskamer wordt gespeeld, Daar zijn heel andere situaties ontstaan; helaas. Voor Monopoly, zoals ik het ken, worden (werden?) zelfs kampioenschappen georganiseerd. Maar … voor dit spelletje, dat de speler bijbrengt hoe het kapitalisme werkt, is nu een ander spel in Nederland op de markt gekomen. Kijk bij