Apple Maps heeft misschien een ongunstige start gehad, maar door de jaren heen is het steeds beter geworden. Momenteel is Apple Maps net zo goed of beter dan Google Maps, met verbluffende beelden, ongelooflijk gedetailleerde topografie en ijzersterke stapsgewijze routebeschrijvingen en verkeersupdates.
Het enige probleem was, afgezien van een geheime Duck Duck Go-integratie, dat het alleen op Apple-apparaten werkte. Maar nu niet meer. Apple heeft woensdag 24 juli Apple Maps als bètaversie op internet gelanceerd, waardoor iedereen de dienst in een browser kan gebruiken.
Nu heb je dus geen Apple-apparaat meer nodig om Apple Maps te gebruiken. Veel functies zijn al beschikbaar, waaronder routebeschrijvingen voor autorijden en wandelen; informatie over nuttige plaatsen, waaronder foto’s, openingstijden, beoordelingen en recensies; rechtstreeks eten bestellen vanuit Apple Maps en samengestelde gidsen om plekken te ontdekken om te eten, winkelen en verkennen in steden over de hele wereld.
Binnenkort zal de Look Around-functie, waarmee je 360 graden panoramische uitzichten op sommige plaatsen kunt verkennen, beschikbaar komen.
Apple Maps blijft vermoedelijk een gratis dienst die beschikbaar is als alternatief voor Google Maps. Het is momenteel beschikbaar in het Engels met Safari, Edge en Chrome op Mac en iPad, evenals Chrome en Edge op Windows-pc’s. Ondersteuning voor extra talen, browsers en platforms zal in de loop van de tijd worden toegevoegd. Onbekend is nog wanneer de bètaversie van deze dienst wordt verlaten.
Ik ben een beetje verbaasd dat Apple dit product zo belangrijk vindt. En … dat zou dan gratis blijven?
Zouden ze dan nog meer informatie willen hebben om hun klanten “in beeld te brengen”? De vraag is of dat juridisch wel houdbaar is. Apple staat, uiteraard op de lijst van bedrijven, die “in de gaten gehouden worden” i.v.m. de privacy.
Als je je realiseert wat het betekent om al die ‘features’, die Google en TomTom al jaren hebben, ook nog te moeten ontwikkelen … Dan moeten daar wel bijzondere opbrengsten tegenover staan.
Voor navigatie gebruik ik zelf al jaren een TomTom; zonder al de -extra te betalen- fratsen. Ik wil gewoon ‘van A via B naar C’. Leuk om te weten waar oponthoud is/komt, maar meestal ben je dan al te laat om een andere route te kiezen. Dus volg ik dan de aangegeven omleiding van RWS. Als ik zelf geen andere route weet.
P.S.
Het blijkt soms nuttig zelf vooraf een duidelijke routebeschrijving te maken, zoals ik vroeger deed met een normale wegenkaart. Vorig jaar gebeurde het dat mijn TomTom het, om nog steeds onverklaarbare reden, liet afweten. Gelukkig wist ik toen waar ik moest zijn, omdat het voor mij geen onbekend gebied was: Glanerbrug. Maar toch … even verrast in de buurt van Zwarte Cross; rond deze tijd van het jaar.